Het medialandschap staat op zijn kop; kans of bedreiging?

Het medialandschap is continu in beweging. Oplages van bladen dalen door een vedere innovatie van nieuwe media en tegelijkertijd wordt er door de regering flink gekort op omroepen. Al deze veranderingen kunnen gezien worden als een bedreiging voor ons als journalisten, maar ook als een nieuwe kans. Zowel nieuwe als oude content kan sneller worden gepubliceerd door modernere technologieën. Denk bijvoorbeeld aan de verspreiding van verhalen via het ‘second screen’ als smartphones, tablets of gewoon een laptop. Klinkt als iets positiefs, toch? Maar er zit een keerzijde aan deze innovatie; hoe moeten al deze journalistieke mogelijkheden betaald worden als alle gebruikelijke inkomsten niet meer voldoende zijn?

Uit onderzoek kunnen we concluderen dat de EO op een innovatieve en digitale manier naar de toekomst werkt. Het is een mediabedrijf dat op een creatieve wijze bezoekers trekt. Binnen het onderzoek kwam voornamelijk naar voren wat de verschillende strategieen zijn binnen het medialandschap. Alle ondervraagden binnen het onderzoek gingen al heel snel richting de digitale kant. Als we kijken naar het verdienmodel van de EO, neigt dat naar het verspreiden van vernieuwende en juiste content op het internet. Online advertenties tonen en daar inkomsten uit halen mag de omroep niet. Maar advertenties in hun eigen bladen plaatsen om mensen nieuwsgierig te maken mag wel. Er moeten dus manieren gevonden worden om de inkomsten te genereren. IMG_6449

Consument maakt eigen content
Tijdens grote evenementen als ‘The Passion’ wordt samengewerkt met verschillende andere kerkelijke omroepen. Deze samenwerking zorgt er wel voor dat er risico’s ontstaan wat betreft verliezen van de journalistieke onafhankelijkheid. Er wordt tijdens (live) televisieuitzendingen veelvuldig gebruik gemaakt van het zogenaamde tweede scherm. Denk bijvoorbeeld aan een tablet of smartphone. Hierdoor krijgt de consument de mogelijkheid mee te discusseren en zijn of haar mening te geven. Maar ook om extra content en een ‘long tail’ te creëren. De markt van een tablet groeit hard. Meer dan vier miljoen Nederlanders hebben een tablet.

Online is de EO nu steeds verder aan het ontwikkelen. Dit gebeurt mede door het steeds slimmer en persoonlijker maken van websites. Door deze analyse toe te passen kan er in de toekomst steeds betere content gemaakt worden dat aansluit op behoeftes van de klant. Er wordt verwacht dat hierdoor nog meer mensen zich betrokken gaan voelen bij de omroep. Ook kan worden opgemerkt dat het belangrijk is om te specialiseren op een onderwerp of doelgroep. Internet is daar een adequaat medium om een specifieke groep mensen of niche te bereiken. De omroep is van mening dat de consument steeds visueler wordt. Via Facebook, Twitter of Instagram worden voornamelijk plaatjes geplaatst met korte tekstjes.

Kostenbesparend te werk gaan
Uit de interviews blijkt dat er sprake is van een eigen digitale methode die in de loop der jaren door de EO is ontwikkeld. Dat maakt het makkelijker om content te publiceren. Met een druk op de knop kan bijvoorbeeld een artikel of filmpje naar meerdere platforms worden gestuurd. Dit is kostenbesparend en kan heel wat uren werk schelen. Een andere manier waardoor de EO het kostenplaatje drukt is het herverpakken van hun content. Tevens is dit een veel gebruikte strategie omdat er veel dezelfde informatie is en relatief minder nieuwe content wordt gecreëerd. De EO is aangewezen op het bedrag dat ze jaarlijks krijgen van de NPO. Voor extra geld zijn ze aangewezen op hun eigen leden. Om deze leden te behouden worden er bijvoorbeeld evenementen georganiseerd en is er wekelijks het eigen ledenblad Visie.

Maar wat ze vooral belangrijk vinden is het verspreiden van goede content waardoor de consument zich aangesproken voelt en die bijdraagt aan de missie van de EO.

Bekijk hier het volledige onderzoek dat ik deed bij de EO.

Share Button

3 thoughts on “Het medialandschap staat op zijn kop; kans of bedreiging?

  1. Rianne Martens

    Professioneel en duidelijk geschreven, heldere conclusie. Genoeg aandacht voor het uiterlijk van de opdracht en de indeling. Je kunt zien dat er veel aandacht aan besteed is.

  2. Nick Coenraad

    Mooi en goed geschreven stuk met duidelijke informatie. Ook het bestand van FlipSnack ziet
    er netjes en verzorgt uit met mooie foto’s.

  3. Froukje Wilming

    Wat een tof onderzoek. Met je verhaal sleep je mij helemaal mee tot de conclusie. Het is leuk om te zien hoe EO inspeelt op de journalistiek van nu. Ben jij stiekem ook vormgever? Je maakt het allemaal zo mooi!

Comments are closed.